Eigen gemaakte boilies vallen in de smaak

Vroeg uit de veren is het vandaag, ik kan niet een gehele dag vissen omdat ik nog in de middag andere verplichtingen heb. Dus heel vroeg opstaan en op tijd naar de vijver zodat ik toch een aantal uren aan de waterkant kan blijven zitten. Vandaag is wederom mijn moeder van de partij, ondertussen ze onderweg is pak ik de auto al in zodat we meteen door kunnen naar de vijver. Het zal wel druk zijn of worden, de nacht ervoor is nachtvissen op karper geweest en het weer zou goed zijn. Beide ingrediënten beloven dus dat het druk zal zijn op de vijver.
Me moeder is gearriveerd dus gelijk de auto in en op naar het water, naar hopelijk vele vangsten en een mooie dag. Ik neem vandaag mijn eigen gedraaide boilies mee om te vissen. Ik heb boilies gemaakt met aardbeien smaak en tiger nut smaak. Ik ben benieuwd of ik met me eigen boilies wat van en ze ook een succes zijn. Uiteraard als 2e back-up plan heb ik boilies meegenomen waar ik altijd wel mee vang mochten de eigen boilies niet in de smaak vallen. Dus hier gaan we, op naar het water op naar de eigen boilies testen, kortom een spannende dag.

Bij de vijver aangekomen.

Eenmaal bij de vijver aangekomen te zijn en de parkeerplaats opdraai zie ik dat me vermoedens kloppen. De hele parkeerplaats staat in alle vroegte al goed vol er is nauwelijks plaats om me auto neer te zetten. Ik kijk richting vijver en zie dat er nog veel karpervissers zitten. Veel tenten staan er en het is goed vol langs de waterkant. Ik heb me spullen allemaal op mijn viskar gedaan en loop richting vijver. Ik zie dat er nog aan de 2e vijver genoeg plaats is, ook op de plek waar ik reeds al vaker met succes heb gevist. Dat beloofd dus wel al wat, een goede plek nog geheel vrij en niemand die er in de buurt zit. Dus voor nu ga ik daar samen met me moeder alleen zitten. Echter zal dit niet van lange duur zijn schat ik in, aangezien het mooi weer wordt en de zon al zo nu en dan zich laat zien. Er is veel bewolking en de zon verdwijnt dus geregeld achter de wolken. Ik merk tijdens het opbouwen dat het zeker een jas scheelt als de zon door komt of achter de wolken zit. Gelukkig heb ik me voorbereid en heb ik voor als het nodig is een jas meegenomen, voor nu is het lekker en is een jas overbodig. Alles is opgebouwd, alles staat klaar en de hengels zijn uitgegooid. Nu wachten op de eerste vis. Ik vis wederom met 2 hengels, een heeft de eigengemaakte aardbeiensmaak eraan de andere de tiger nut smaak. God wat ben ik benieuwd of ze een succes zijn of een flop, ik heb immers een geheel eigen recept bij beide smaken geprobeerd en niks via internet overgenomen. Met mijn eigen kennis en eigen inzicht heb ik deze 2 smaken gemaakt.. Dus extra spannend of ik het goed heb gedaan of dat ik maar wat heb gemaakt en de vissen het totaal niet zien zitten hierop de bijten. We zullen het zien in de loop van deze dag.

20 minuten bezig dan al de eerste vangst.

Ik zit nog geen 20 minuten en de lijn aan de linker hengel gaat er als een speer vandoor. De eerste beet van vandaag, heerlijk en dat op de kersverse tiger nut boilie. Wat een kick heeft het, en de eerste beet voor vandaag en beet op je eigen gemaakte boilie. Wat geeft dat een voldaan gevoel, wat is dit kicken zeg. Alle vis die je vangt is altijd spannend en kicken, maar dat het ook je eigen gemaakte aas is geeft nog meer een boost om hem met succes binnen te halen, ook geeft het je voldoening dat het werkt en de vis hierop bijt. Super!!
Al snel zie ik dat het me eerste karper van vandaag is, het is een middelgroot formaat en heb hem al snel aan de waterkant en in het schepnet. Top mijn nummer 1 is binnen en ik ben van de nul af vandaag. Mijn setup is ook iets veranderd, ik heb gekozen om een iets dikkere onderlijn met grotere haak te nemen. Ik merkte de laatste paar keren ik grotere formaten aan de haak kreeg en zo nu en dan de onderlijn toch te zwak was of de haak liet het afweten en verboog hierdoor verloor ik dan wel eens een vis. Dat vond ik onnodig om met dit soort redenen de strijd te verliezen. Dus nu heb ik een sterkere onderlijn en grotere haakmaat genomen en kijken of dit profijt heeft op de vangsten van vandaag.

Nummer 2 binnen 5 minuten.

Het duurt niet lang, heb net uitgegooid en nummer 2 meld zich al. Nu is het de andere hengel die zich meld en ook hier gaat mijn lijn er als een speer vandoor. Ook meteen super om te zien dat ook de aardbeien smaak zijn werk doet en ook hier de vis op bijten doet. Heerlijk beide smaken werken en heb er al vangsten op. Wat een volmaakt gevoel is dat heerlijk. Naar een korte dril sessie heb ik deze ook op het droge. Het is weer een karper, echter iets kleiner als voorgaande maar dat mag de pret niet onderdrukken. Snel onthaken en terug gooien in het water. echter is de vijver er niet zo best aan toe. Het water stinkt enorm en er drijft van alles in het water. Ook drijven er genoeg dode vissen langs mijn stek. Deze liggen er al een tijdje in zo te zien, want vele zijn al het rotten of aangevreten. Het ziet er niet best uit en vind dit raar voor deze vijver. Zolang ik weer vissen doe heb ik nog nooit dit soort problemen gezien op de vijver. Vandaag is het duidelijk te zien dat er een hoop mis is op deze vijver. Heeft het te maken met nieuwe vis die uitgezet is en er een ziekte mee over is gekomen of heeft dit een andere oorzaak. Echter wat de oorzaak ook is, dit meld ik wel eventjes zo meteen als de controleur langs komt. Echter mag dit de pret niet onderdrukken en gaan we door, door voor nummer 3 door voor nog meer mooie vangsten. Heb heb goede moet en zin erin. Zo snel achter elkaar beet en al in 20 minuten zitten de eerste, dit beloofd wat voor vandaag. We zullen het zien.

Brasem doet ook mee.

Nummer 3 meld zich ook, een korte ruk aan de lijn en moet via de top zien dat ik beet heb. Aan de tikken te zien is het of geen grote vis of een brasem. Ik haal op en dril langszaam richting de oever. Ja hoor ik heb hem heel snel aan de kant en zie inderdaad dat het een brasem is. Snel eruit halen en weer ingooien voor de volgende. Lekker man, nummer 3 al snel weten te vangen en verder gaan om nog meer uit het water te krijgen. De brasem die ik eruit haalde miste 1 oog, misschien een ontsteking gehad of een gevecht met een andere vis gehad. Kortom verschillende reden kunnen het zijn deze zijn oog miste. Maar 1 oog nog niet deze had er zeker geen last van en ging ook snel zijn eigen weg weer vervolgen in het water op naar misschien weer een lekker hapje in het water. Ik gooi de hengel opnieuw uit en doe bij de andere ook weer vers lokvoer eraan. Alles weer vers in het water op naar de volgende, op naar nog een getal hoger voor vandaag. echter nu duurt het enige tijd en blijft het opvallend rustig. Zo nu en dan zie ik heel ff me top reageren, dit lijkt meer op lijnzwemmers dan dat ze echt actief bij me haak zijn. De wind is ook iets meer opgekomen en heb me de jas dan toch te voorschijn moeten halen. Het is fris uit de zon, aangezien de zon steeds gehinderd word door stapelwolken is de zon meer achter de wolken dan dat deze ons verwarmen kan. In de zon is het heerlijk, uit de zon is het echt frisjes door het windje. Lekker de jas aan en doorgaan voor de volgende.

Opnieuw vang ik een karper.

Na enige lange periode dat het stil bleef meld zich toch de volgende. Ik sla aan en begin te drillen. Ditmaal mag ik weer een kleine karper ontvangen. Hij levert niet veel strijd en heb hem voor ik het weet in het schepnet zitten. Heerlijk weer eentje erbij weer een mooie vangst. Ik ben blij dat het zo goed verloopt ondanks ik z’n korte tijd maar kan blijven vissen. In korte tijd toch mooie vissen weten te vangen. In totaal heb ik deze dag 7 stuks in z’n korte tijd weten te vangen. Had ik zoals normaal de uurtjes kunnen blijven zitten had ik met gemak de aantallen van vorige keer makkelijk ingehaald. Het ging echt lekker en de vangsten waren top. Om me heen deden andere vissers een stuk minder vangen. Ze zaten meer stil dan ikzelf, niet dat dit uitmaakte want het ging immers om me eigen vangsten. Als deze maar goed zijn en ik bezig moet blijven. Wat geniet ik hiervan, veel vangsten op me eigen boilies, ze vallen duidelijk in de smaak top. De zon was nog iets meer uitgekomen en liet zich vaker zien. Geen regen gehad en het weer was top. Ik had ook nog een karper weten te vangen die niet in orde was. Mijn vermoedens zoals ik in het filmpje vertelde had deze de kiewziekte. Er kwam aan beide kanten bloed uit de kieuwen en er zaten ook rode wormpjes in het bloed. Kortom zag het er niet gezond uit, echter was de vis wel nog erg actief en bewegelijk, hij wou niet op de mat blijven liggen en wou er snel vandoor. Over het algemeen waren de vangsten qua uitzien buiten de aller eerste allemaal niet om naar huis te schrijven. Allemaal hadden ze wel wat, de ene stukjes uit de huid, de andere bloede door een ziekte en de andere had een oog minder. Veel gehavende vissen ditmaal jammer.

De korte sessie komt ten einde.

Zoals gewoonlijk komt ook aan deze sessie een eind. Een korte maar succesvolle sessie was het zeker.. Leuke vangsten, continu in de weer geweest top. 7 Stuks in totaal allemaal karper en 1x een brasem weten te vangen. Klein en middel formaat was het vandaag maar ook deze zijn van harte welkom. Mooie weer, lekker droog gebleven en genoten van de omgeving. Jammer van de slechte kwaliteit van de vijver vandaag en de vele dode vis, echter heeft dit niet een rol gespeeld op mijn visdag. Veel kleintjes van eenden en ganzen zijn al gespot en de paaipunten op de brasem waren alweer zichtbaar. Kortom de natuur is volop bezig en zit niet stil. Eigen gemaakte boilies in beide smaken zijn een succes en goed in de smaak gevallen op deze vijver. Dat geeft echt een voldaan gevoel als dit ook werkt. je maakt de boilies met veel zorg en er zit veel tijd in, werken de gemaakte boilies dan ook is dit gewoon super. In de toekomst zal ik zeker vaker eigen gemaakte boilies maken in andere smaken en zo kijken welke het beste op welke vijver werken. Ik zal zeker deze 2 smaken ook op andere vijvers testen maar voor nu is het een groot succes. Een mooie dag, mooie vangsten wat wil ik nog meer. Deze korte maar mooie sessie is weer eentje die ik bij kan schrijven aan mijn avonturen aan de waterkant.