Geen eieren maar lekker vissen op paasdag.

Het is erg vroeg op deze mooie eerste paasdag. Vandaag geen eieren eten maar lekker met mijn broer Maykel en me moeder vissen op de Droomvijver. Maykel is al vroeg samen met me moeder vanuit Weert afgekomen om een paar uur te kunnen gaan vissen. Na wat gegeten te hebben, het begin filmpje te hebben gemaakt voor de blog vertrekken we langszaam naar de vijver toe. Bij de vijver aangekomen zitten een aantal mensen al te vissen. Al gauw komen we er achter dat er nachtvissen op karper is geweest. Zou dit wat uitmaken, beïnvloed dit de vangst? allemaal vragen die me gelijk door het hoofd schieten. Oke dit weerhoudt ons niet om te proberen en beginnen met opbouwen. Na alles klaar gezet te hebben en Maykel nog even te hebben geholpen zijn nieuwe hengel in orde te maken gooien we beide onze hengels uit en gaan zitten wachtend op de eerste vis. Wie van ons zal de nul het eerste doorbreken? We hebben er beide veel zin in, pratend en gezellig wat grapjes maken zitten we te wachten tot de eerste vis zich meld. We hebben er zin in!

Lange tijd geen beweging te zien.

Na lange tijd te hebben gezeten hebben we beide nog geen een beweging rondom onze hengels gezien. De wind staat vervelend en hebben de paraplu’s op moeten zetten om een beetje beschut te zitten. We hebben de paraplu’s naast elkaar als een muur gezet om er vervolgens voor te gaan zitten uit de wind. Dit is een top idee, lekker uit de wind en nu is het niet meer koud en kunnen we ons weer concentreren op de hengels. Maar het blijft stil, vies lang stil. Zal het nachtvissen een rol spelen? zal het weer en de wind een rol spelen? De vissen komen nu in de paaitijd zal dit een rol spelen? De paaitijd leg ik helemaal uit hoe en wat dit is in de video van deze blog. Ik ben benieuwd of er vandaag wel wat te vangen valt. We hebben nog geen top zien bewegen of actief wat gezien rondom onze hengels. Het is echt heel stil. We laten ons niet kennen en blijven lekker zitten. We praten over van alles en het is erg gezellig. Er worden grapjes gemaakt, er wordt serieus gepraat kortom de sfeer zit er goed in. Ik eet me twee broodjes en pak me wat koffie, ik hoop dat we vandaag toch niet voor niks zijn gekomen en wat gaan vangen, het blijft nu wel erg lang stil. Te lang stil. We praten nog wat over mijn broers nieuw gekochte spullen en leg wat uit erover hoe en wat. Maykel pakt het goed op en gebruikt mijn tips en tricks goed en ziet dat het allemaal lukt en zo makkelijk gaat. Nu nog wat vis op het droge krijgen.

De wind draait zich, wij verplaatsen ons.

De wind draait en het waait nu van voren. De paraplu’s hebben nu geen zin meer en om ze naar voren te plaatsen dan zien we de hengels niet meer. Ik stel voor aan de andere vijver te gaan zitten en met de rug naar de wind. Maykel en me moeder vinden het een goed idee en beginnen onze spullen te verhuizen naar onze nieuwe stek. Naar alles weer op de plek te hebben gezet, paraplu’s weer goed te hebben gezet doe ik nieuw lokvoer aan me feeder en gooi in. Zal het verplaatsen ook de vangst op gang krijgen of zitten we hier ook niet juist? Na kort te hebben gezeten krijgen we al snel antwoord. Nummer een is een feit!

En daar is nummer 1.

Eindelijk! De stilte wordt doorbroken door een mooie brasem. Ik ben de eerste die de nul doorbreekt en de vis op het droge weet te krijgen. Het verplaatsen naar deze zijde heeft te minste wel een vis opgeleverd voor mij. Maar ik hoop natuurlijk dat dit het begin is van een goede vangst en het niet bij 1 stuk blijft steken. Me broer hoop natuurlijk met zijn nieuwe hengel ook wat te vangen. Ik doe snel nieuw voer eraan en gooi weer in. Wachtend op nummer 2, wachtend op weer een mooie vis. Kort na de eerste vangst meld zich alweer de 2e, ook ditmaal is het een brasem. Nog geen 2 minuten heeft er tussen gezeten voordat ik weer de tweede ving. Blij dat het nu begint en dat we niet voor niks zijn gekomen, althans ik ben niet voor niks gekomen. Hopend natuurlijk dat Maykel ook wat vangt, maar hier moeten we voor nu nog op wachten. Maykel is zeer positief en zegt ik vang vandaag ook nog wat hoor, de dag is nog vroeg genoeg tijd om nog wat te vangen. Gelijk heeft hij, we zitten nu lekker aan de vijver met een hele dag nog voor de boeg, dus vis vangen zit er zeker nog in. Nu begint het los te gaan, ik vang een paar snel achter elkaar en heb al snel de teller op zeven stuks staan. Ondertussen heeft Maykel ook zijn eerste voor vandaag gevangen. Hij mag een kolblei vangen en heeft deze met succes op het droge weten te krijgen. Hij doet snel nieuw voer eraan en gooit snel weer in op naar zijn nummer 2. Lekker het loopt nu goed door, beiden vangen we wat en dus zijn we beiden niet voor niks op deze mooie dag naar de waterkant gekomen. De zon laat zich zo nu en dan zien en de temperatuur is lekker, het is niet te koud en niet te warm perfect om deze dag door te komen. We drinken ons nog wat koffie en er tussen door moet ik steeds opspringen voor brasem op het droge te hengelen. Heerlijk eindelijk gaat het lekker met de aantallen.

De aantallen stijgen in korte tijd.

Ik blijf de een naar de ander vangen en bij me broer blijft het opvallend stil. Zit ik gewoon juist? Na enige tijd bsluit ik het zelfde aas bij me broer te aanbieden en kijken of dit verschil maakt. En ja hoor, naar korte tijd meld nummer twee zich bij Maykel. Ditmaal vangt hij een mooie brasem. Na een korte dril weet hij hem met succes op het droge te krijgen. Tussendoor verspeel ik een vis die mij los schiet. En zo broers onder elkaar gebeurd Maykel dit ook. Ook hij verspeeld een vis en heeft het nakijken. Ook dit moeten we snel naast ons neer leggen en doorgaan met de volgende die zich weer meld bij mijn hengels. Ik ben de hele tijd in de weer en Maykel is steeds top beeldmateriaal het verzorgen van de vangsten. Hij filmt alles netjes en legt veel dingen gedetailleerd vast. De teller blijft maar stijgen voor mij en het is echt een super dag. Veel vangsten, mooie weer en leuk gezelschap maken deze dag weer een onvergetelijke en mooie dag. We gaan zeker nog niet naar huis want het loopt goed erg goed. Me moeder gaat ondertussen in de kantine van de vijver lekker een bakje koffie halen om wat warms binnen te krijgen. Het is niet koud en goed te doen, maar door de wind als men achter de paraplu vandaan komt is het soms ff fris en dus lekker een bakkie te doen. We praten en genieten volop van de natuur en van de vangsten die zich blijven melden achter elkaar. Heerlijk dagje!

Nummer 3 voor Maykel.

Ook bij Maykel loopt het lekker, het gaat niet hard maar hij mag zeker niet klagen. De derde meld zich en ditmaal is het een mooie schubkarper. Na even te moeten drillen en het geduld te moeten bewaren wordt deze beloont en weet ik hem voor Maykel op het droge te scheppen. Erg netjes! Dit is zijn eerste karper die hij zelf met zijn eigen spullen heeft gevangen. Heel netjes binnen gehaald en netjes de strijd weten te winnen. Hij heeft meteen aan na weer opnieuw te hebben uitgegooid dat het dag en nacht verschil is tussen een brasem of karper naar de kant proberen te krijgen. Zeker is dit dag en nacht verschil en ik zie dat hij enorm enthousiast is geworden en er nog meer zin in heeft gekregen te vissen. Hij heeft besloten zijn Vispas/vergunning te nemen hier bij mij op de droomvijver en niet bij hem in Weert. “Kevin de keren dat ik ga vissen zal bijna altijd met jou samen zijn en het is z’n fijne vijver hier ik pak de vergunning wel hier”. Leuk om te horen en leuk dat hij samen met mij in de toekomst gaat vissen. Voor vandaag heeft hij een dag vergunning genomen, daar is geen vispas dan nodig op deze vijver. Zeker gaan wij ook vaker in Weert vissen, op het kanaal en andere wateren samen. In de zomer gaan we met zijn allen een boot huren en vissen vanaf de boot en genieten met zijn allen van het varen. Kortom een leuke vooruitzicht waar ik en de rest ons zeker op verheugen.

Langszaam naar het eind van de dag.

Ook aan deze mooie eerste paasdag komt een eind voor het vissen. De gene die vandaag de kantine beheerd geeft aan omdat het vrij rustig is (door paasdag) dat hij de vijver iets eerder wilt sluiten. We geven hier gehoor aan en besluiten niet lang meer te blijven zitten. Alleen het frustrerende is, tegen het eind melden zich weer een aantal vissen en hebben we eigenlijk nog geen behoefte in te pakken. Ik eet nog wat broodjes en drink wat cola en moet weer opspringen voor de volgende vis. We besluiten te gaan inpakken en beginnen alles af te breken en op te bergen. Na eerst twijfel te hebben gehad en uren niks te hebben gevangen is deze dag toch perfect geworden. Samen hebben we 17 stuks weten te vangen. Maykel heeft er 3 en ik heb er 14 stuks weten met succes op het droge te krijgen. Me moeder heeft super geassisteerd met scheppen, filmen en heeft mee geholpen deze dag een kei gezellige dag te maken. Zeker voor herhaling vatbaar en me broer kan niet wachten tot de volgende vis sessie, waar hij weer flink wat vis kan vangen, filmpjes voor de blog kan mee maken en foto’s kan schieten om de blog aan te kleden. Kortom we staan allemaal weer te springen om de volgende keer weer te gaan vissen en weer een onvergetelijke dag ervan te maken. Veel vis, veel gezelligheid en mooi weer zijn de ingrediënten van vandaag die deze dag helemaal super hebben gemaakt. Op naar huis, eten en op naar mijn dochter en vrouw die ik deze dag zeker heb gemist. Lekker nog een gezellige avond met hun maken en deze super dag tot einde laten komen. Wat een mooie fijne paasdag was dit. Geen eieren zoeken, geen eieren eten gewoon weg lekker vissen en veel vis mogen ontvangen.