Vissen op de Droomvijver

aflv11

Me broer heeft de smaak te pakken, hij is de laatste keer met mij wezen vissen met de vaste en het laatste ander half uur geprobeerd te feederen. Het bevalt hem zo goed dat hij vandaag wederom met me mee wilt vissen en dan de gehele dag lekker op de feeder. Samen dus bepakt met feeder spullen gaan we richting de Droomvijver in Hoensbroek. Lekker vroeg op de vorige dag al eten en drinken geregeld dus we kunnen lekker vroeg aan de vijver zitten. Dat zitten we dan ook en eenmaal aan de vijver te zijn aangekomen is het lekker rustig, heel rustig zelfs. Bijna niemand zit aan de waterkant op dit uur van de dag en we hebben dan ook lekker tijd en ruimte ons een goede visstek voor deze dag uit te kiezen. Ik kies een plek waar we met z’n tweeën genoeg ruimte hebben om te feederen en elkaar niet in de weg te zitten. Ditmaal ben ik wat slimmer geweest en heb me de rodpod meegenomen, de vorige keer was de grond zo hard dat er niks in te steken was van standaards. En ja hoor de grond is nog steeds keihard en dus komt mijn rodpod uitstekend van pas. Na het opzetten en het lokvoer aangemaakt te hebben gaat het dan beginnen, de hengels liggen uit we zitten er klaar voor LAAT DE VIS MAAR KOMEN.

Eerste vis een voorn?

Ikzelf ben de gene die het eerste de nul doorbreekt en de vangst opent, ik ontvang een middel karper die ik al snel aan wal heb en kan terug zetten om me klaar te maken voor de volgende. Maykel (mijn broer) laat ook niet lang op zich wachten en heeft ook beet. Hij denkt al snel dat hij de vis al verloren is omdat hij totaal niks voelt of weerstand heeft. Maar als eenmaal de feeder in beeld komt zien we ook dat hij toch echt wel beet heeft. Het is lachten want hij heeft beet, een voorn… Een voorn met feederen? ja haha je ziet het niet snel maar toch was het echt een voorn die mijn broers eerste vis voor vandaag is. Snel terug zetten en uitgooien voor toch wat grotere vis he Maykel!!
Na enige tijd heeft Maykel weer beet, ditmaal een mooie brasem die hij met succes op het droge weet te krijgen. Het is een net exemplaar en zeker niet klein voor op deze vijver. Hij showt met trots de vangst en zet hem terug voor de volgende. Het bevalt hem het feederen en zegt al gauw “hoef niet meer met de vaste, dit is veel leuker vissen en ook leuk te zien grotere vissen te weten te scoren”. Hij is dus ook verkocht aan het feederen, leuk te zien dat ook hij deze manier van vissen leuk vind en het hem enorm aanspreekt.

aflv11braas

Slappe vangsten lange tijden wachten of…..

Het gaat niet echt vooruit met de vangsten, lange tijden wachten op beet en dan is het ook nog meestal wat spelen en niet echt doorbijten. Als een van ons dan denkt beet te hebben is het bij aanslaan al te merken dat het weer niks is. Niemand op de vijver vangt wat iedereen zit maar te hopen op die ene vis. Ik kijk naar mijn buurman aan de rechterkant die te vissen zit met werphengel en vaste stok. Ik roep naar hem “slappe hap he vandaag” hij antwoord al snel “hou op, inderdaad het is niks vandaag”. Het is ook niks vandaag, we zitten en zitten maar wat en praten over van alles maar de vis meld zich maar niet. Opeens uit het niets een goede run, de lijn schiet het water in en ik pak snel me hengel van de rdtpod. Ik sla aan en begin te drillen, ik merk dat het een flinke vis is en begin de strijd met moed deze binnen te halen. Het lukt, ik krijg de vis op het droge en mag weer eentje op de teller erbij zetten. Ik doe weer nieuw lokvoer erop en gooi weer uit en leg de hengel op de rodpod. Ik ben de lijn nog goed het leggen en op de zelfde hengel gelijk weer beet. De jongen naast me roept lachtend “slappe hap he haha” ik moet lachen en zeg terug “had ik eerder moeten zeggen dit” en concentreer me weer op het drillen van deze vis. Ook deze vis weet ik met succes op het droge te krijgen en weer een meer op de teller. Lekker is de stilte nu doorbroken?

aflv11karp

Beet en een flink exemplaar of zit ik nu vast?

Na enige tijd stilte heb ik weer eens beet, ik sla aan en zeg meteen tegen Maykel en Nikee “nou dit is echt een flinke jongen”. Hij schiet met meters lijn ervandoor en zwemt echt super hard weg. Ik haal aan en probeer een beetje te drillen en al snel merk ik niet te veel weerstand te bieden want hij is nog lang niet moe, flink sterk en het geringste trekt hij me de boel over. Ik laat hem maar ff wat zwemmen en zo nu en dan voel ik eens of hij al wat moe is geworden. En ja hoor ik kan hem iets naar binnen drillen en hop weer schiet hij weg. Maar ditmaal schiet hij weg zodat ik niks meer kan. Ik twijfel ook enorm, zit ik nu vast bied die nu zo erg weerstand of wat is dit. Naar een aantal minuten geprobeerd te hebben hou ik het erop dat ik vast zit en jonge man ergens onder is gezwommen. Ik krijg met geen mogelijkheid de vis dichterbij of uberhaubs ergens anders heen geleid. Kwijt ben ik hem niet want ik heb geen tik van te voren gevoelt, bewegen doet hij ook niet meer want de lijn blijft op de zelfde plek. Ik blijf proberen toch “los” te komen of de vis in beweging te krijgen, het lukt maar niet. Na echt een lange tijd schiet ik uiteindelijk los en merk dat ik de vis sowieso dus nu kwijt ben. Ik haal snel binnen om de schade te bekijken, ik heb geluk echt geluk alleen de haak is weg dus mijn onderlijn heeft het begeven. Ik had de vis dus nog eraan maar helaas heeft hij mij de onderlijn overgetrokken en heb ik de strijd voor ditmaal moeten verliezen en is de vis de winnende partij.

Vangsten van Maykel gaan ook lekker.

Me broer heeft ook zeker niet te klagen, hij vangt aardig wat. En dat de eerste keer goed op de feeder vissen. Het bevalt heb, hij heeft er plezier in dat zie ik. Het uitgooien lukt hem aardig, lokvoer aanbrengen via de mal heeft die nu ook door het gaat hem goed af en dat voor de eerste keer. Leuke grote vissen haalt hij eruit en bijna geen een komt hem los leuk! Het is de gehele dag vrij slap geweest maar later na beetje tegen de avond aan is het toch bij getrokken en hebben we een leuk aantal weten eruit te krijgen samen. Hier en daar losse flodders zoals wij dat noemen en alleen wat spelen met het voer en geen goede beet. Ook zijn bij ons beide er een paar ontsnapt, of de onderlijn begaf het of er was gewoon niet goed genoeg ingehaakt en wisten ze te ontkomen.

Aan al het leuke komt een eind.

Helaas komt ook aan deze dag een eind, we pakken wat vroeg in als gewend dit omdat Maykel nog afspraken in de avond heeft staan. Hij moet naar huis eten, douchen en meteen door want hij gaat met kennissen naar de kermis die bij hem in de woonplaats op dit moment is. We zijn de dag een beetje het evalueren en opeens meld de hengel van Maykel zich, hij heeft beet. Hij slaat aan en begint te drillen. Ik ruim hier en daar al wat spullen op en opeens hoor ik hem zeggen dat hij de vis kwijt is maar ook al zijn spullen aan de lijn. Ik zeg nog tegen hem “ja je zult wel je onderlijn kwijt zijn”. Maar nee hoor hij is echt alles kwijt. De onderlijn is weg, feeder alles. Maykel geeft aan dat ik de hengel niet meer in orde hoef te maken voor die paar minuten we nog aan de vijver zitten en ik berg hem zijn hengel alvast op. Tijdens het opruimen heb ik al een hengel opgeruimd en de ander is nog ingegooid. Het zal natuurlijk niet LimburgseVisser zijn als we tijdens het opruimen geen run krijgen dus we zijn alert. En ja hoor… Bijna alles opgeruimd en hop me hengel meld zich ook voor de laatste keer. Ik heb beet, sla aan en begin te drillen. Na een kleine dril sessie weet ik ook mijn laatste vis op het droge te krijgen. Het is een middel grote karper, een spiegel karper. Na het terug zetten heb ik ook mijn laatste hengel opgeruimd en alle overige spullen ook. Rodpod opgeruimd en klaar om te gaan, op naar huis op naar lekker douchen en wat eten. Het was wederom een geslaagde dag en voor beide kanten voor herhaling vatbaar. Op naar weer een dag broeders onder elkaar vissen.